donderdag 1 april 2010

Burqa, Niqaab en witte tennissokken...

Ik weet het even niet meer. Meestal heb ik mijn meningen kant en klaar paraat, op zijn minst totdat ik iemand tegenkom die meer van het onderwerp weet dan ik. En dàn nog (ik ben tenslotte een lid van mijn familie). Maar nu weet ik het even niet meer.

Ik heb tolerantie altijd hoog in het vaandel gedragen (denk ik). Of iemand al dan niet een baard, hoofddoek, horloge, witte tennissokken of wat dan ook draagt, het kan me niet schelen. En bepaalde uiterlijkheden verbieden, daar zie ik al helemaal het nut niet van in. Maar nu heeft België, een toch alleszins redelijk land, de Burqa en Niqaab in openbare ruimtes verboden. Dat betekent overal, behalve binnenshuis.

En nu weet ik het dus even niet meer. De lichaamssluier vind ik een verfoeilijk ding. Gevaarlijk voor de vrouw die erin loopt (denk maar aan een aanstormende bus die je niet ziet), onderdrukkend en buitengewoon vrouwonvriendelijk. Maar verbieden? In de internationale terreur campagne die gevoerd wordt door allerlei overheden om ons toch vooral erg bang te krijgen, zien we nu onder elke burqa een zelfmoordaanslag. Maar verbieden? Aan de andere kant wil je die onzin toch ook niet op straat hebben. Toch?

In Frankrijk heeft het voorstel tot verbieden van Niqaab en Burqa het niet gehaald, de iets minder dan 300 vrouwen die erin lopen, mogen dat blijven doen. Het heeft wel veel krantenpapier en journaaltijd gekost, dat wel. België verbiedt het wel, Nederland stemt er zijn verkiezingen op af. En ik weet het even niet meer.

5 opmerkingen:

  1. Ik ook niet. Maar ik ben wel voor Atatürk, en die bande hoofddoekjes uit openbare functies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het wel mooi en erg mysterieus. Maar ja, ik ben een man. Soms denk ik (en ik ben echt niet de enige man die zo denkt) dat er een erg mooie vrouw onder zit met verder niks aan behalve witte tennissokken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is al 3 mei, waar blijft de volgende blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap niet dat jullie er een probleem van maken, laat die mensen in hun waarde! Als jij graag een string draagt!? of een kruis om je nek hebt hangen, waarom moeten anderen daarover oordelen!? Als hun zich daar fijn in voelen, en weten waarom ze het dragen Okee laat die mensen! En als je het niet aan kan zien kijk je toch even de andere kant op, zoveel mensen met een burka lopen er niet?! en over dat terroristen gedoe, dan zal er ook niemand met een tas rond mogen lopen want daar zou ook een bom of wat dan ook in kunnen zitten! Ik heb respect voor die mensen, die mensen Geloven ergens in en zijn er trots op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Antwoord aan anoniem:Daar zit veel meer achter dan kledij alleen, hier gaat over het uitdagen van de franse waarden en normen. Er komt een geweldig groot golf, een totalitaire idéologie die de franse wetten verwerpt, en de sharia wil instellen, om vervolgens de hele wereld onderwerpen en verknechten. Het is letterlijk te lezen in de heilige boek van de Islaam: de strijd zal maar stoppen als heel de wereld onder de oemmah (lees de moslim gemeenschap)zal geplaatst zijn met de sharia als goddelijke wet. Ik ben zelf een fransman, ik ken en eer de waarden en wetten van mijn land, en ben van standpunt dat wie daarmee niet kan leven beter vertrekt, terug naar zijn land van oorsprong. Ik weet dat er individuen in Frankrijk rond lopen met een geheim agenda, namelijk de gevestigde orde te vervangen door hun naar mijn mening achterlijke ideologie. En ik zal op hun weg staan om dit te beletten. Als ik naar een moslim land ga plooi ik me ook naar de wetten en gewoonten van het land. Dat die mensen ergens in geloven staat vast, maar het is niet de bedoeling dat hun geloof ons terug brengt naar de middeleeuwen. daar is onze franse samenleving en beleving te mooi voor...

    BeantwoordenVerwijderen