donderdag 12 november 2009

Hoe doen ze het toch?

Gisteren ben ik terug gevlogen vanuit Eindhoven naar Gerona met Ryanair. En zoals elke keer als ik in het vliegtuig zit, vraag ik me af hoe ze het toch doen. Hoe kun je nou winst draaien, laat staan quitte draaien, op een vliegtuig van 240 stoelen, waarvan er ongeveer 200 bezet zijn en waarvan de gemiddelde prijs schat ik 60 euro per stoel is (en dan schat ik het hoog in). Dat is dan €12.000 in het laatje. Daar moet de kerosine en milieheffing voor betaald worden, het personeel (ik schat 6 mens), vast ook wel belasting en het vliegtuig wordt ervan onderhouden en afgeschreven. Dat kan toch niet?

Ik vermoed dat Ryanair start/landgeld krijgt van de vluchthavens waar ze komen. Anders kan het niet uit. Toch? Iemand ideeën? Want ik vlieg ongeveer 4xper jaar met Ryanair en ik zou het wel eens willen weten...

7 opmerkingen:

  1. Waar heb je dat plaatje vandaan? Ik weet ook niet hoe het zit, in ieder geval kost een koffer 30 euro, dus dat schiet wel op, verdienen ze gelijk de helft meer pp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Plaatje krijg je door via afbeeldingen te googelen op Ryanair. Doe jij dat nooit, plaatjes googelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ryanair is een publicly listed company en je zou het jaarverslag kunnen opvragen. Afgelopen jaar draaide ze, itt tot andere airlines, met winst...
    Iets anders, hoe komt het dat Zeeman katoenen t-shirts verkoopt voor 2,95 (ik draag zd onder mijn overhemden) terwijl dezelfde shirts bij de Bijenkorf 29,95 kosten en bij de society shop 69,95?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een luchtvaartmaatschappij met een moderne vloot heeft tegenwoordig per passagier nog geen vier liter brandstof nodig per 100 kilometer. (http://www.rotterdam-airport.nl/nl/generalmenu/over_rotterdam_airport/in_de_samenleving/feiten_en_cijfers)
    Dat is dus 1000 km * 200 psg = 200 * 10 = 2000 l kerosine.

    De kerosineprijs bedraagt momenteel 380 euro per metrische ton. (http://www.z24.nl/bedrijven/transport_vervoer/artikel_43451.z24/Kerosineprijs_laag__toeslag_hoog.html)
    Dat is dus 740 EUR voor 2000 l brandstof.

    6 man personeel a 500 per dag (20d --> 10K loonkosten p.mnd), twee vluchten per dag, ik kom op +/- 1500 personeelskosten.

    2240 EUR brandstof + personeel.

    Een 25 jarige boeing die nog 5 jaar mee gaat kost USD 100.000 = 75K EUR (http://www.bright.nl/boeing-747-kopen). Die schrijft dus 20K per jaar af dat is 2K per maand, 100 EUR per vlucht...

    Reken nog eens een paar duizend landingsrechten en onderhoud.

    Ik wil best Ryanair spelen ! De vraag die je je moet stellen is waar de KLMs van deze wereld mee bezig zijn door 750 EUR te rekenen voor hetzelfde ticket dat EasyJet/Ryanair voor <100 EUR op de markt zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Michiel: Omdat ze bij de zeeman via de postkamer zelf hun personeel werven en ze bij de Society shop daarvoor dure headhunters inschakelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En het is achtduizend liter brandstof dus 8 * 340 is 2700 EUR kerosine. Nog steeds een koopje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ben ik toch blij van van die slimme broertjes zeg! Jippie!

    BeantwoordenVerwijderen